perjantai 20. helmikuuta 2015

Nautintoa kouluun?


Ihminen on nautinnonhaluinen eläin. Toiset tavoittelevat nautintoa lyhyemmällä, toiset pidemmällä aikaperspektiivillä. Mutta yhtä kaikki, kärsimystä sen itsensä vuoksi ei tavoittele kukaan.

John Stuart Mill aikanaan totesi, että nautinnon laadulla on väliä: on parempi olla kärsivä Sokrates kuin mutalätäkössä läträävä tyytyväinen sika. Vaikka Millin huomio liittyi tekojen moraaliseen arvoon, sen voisi ajatella myös lyhyen ja pitkän aikavälin nautintoihin soveltuvaksi.

http://www.thinglink.com/scene/624954381942390786Pitkäkestoinen sinnikäs ponnistelu jonkin asian puolesta tuo usein syvempää ja tyydyttävämpää nautintoa kuin lyhytjänteinen mielihalujen toteuttaminen. Sen takia ihmiset kai juoksevat maratoneja tai istuvat vuodesta toiseen akvarellikursseilla.

Tällä viikolla koin tervetullutta nautintoa työn merkeissä kun avasin eräänä aamuna tietokoneen ja huomasin saaneeni Liisa Väisäseltä uuden taidekuvan ja sen symboliikan avaavan tekstin. Sen lisäksi että jäin ihastelemaan kuvan kauneutta ja herkkyyttä, uppouduin tutkimaan sen symboliikkaa. Loppujen lopuksi olin pakotettu kaivamaan esiin Raamatun ja tutkimaan, miten asiat siellä kerrottiinkaan. Opin kaikenlaista ja lisäksi tuli rauhallinen ja nautinnollinen olo.

Jäin miettimään, miten hyvin koulujärjestelmämme onnistuu tarjoamaan nautintoa, joka vie mukanaan ja houkuttelee oppimaan yhä lisää ja lisää. Miten kukaan voi uppoutua ja antautua oppimisen nautintoon, jos uppoutumisen kohdetta pitää vaihtaa 45 minuutin välein? Miten tällainen systeemi, jossa opetussuunnitelma ja opettaja määräävät sen, mitä pitää oppia, voi paljastaa oppilaalle oppimisen nautinnollisen puolen?

Näihin kysymyksiin minulla ei ole vastausta, mutta halusinpa kysyä. Oheiseen Dello Dellin alttaritauluun ja sen symboliikkaan voi tutustua siitä tekemäni Thinglink –kuvan avulla. Jos se tarjoaa edes yhdelle opettajalle tai oppilaalle iloa ja nautintoa, koen, että tekemäni työ on merkityksellistä.

Iloa ja nautintoa työhön toivottelee,
Essi Ikonen
Uskonnonpedagoginen kouluttaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti