torstai 15. toukokuuta 2014

Viimeistä viedään

Vielä ehtii. Viimeisellä tunnilla käsittelimme kokeen palautuksen lisäksi Kristinuskon vaikutusta kulttuuriin. Se tuntui oikealta valinnalta sitomaan ison osan opiskelemastamme aineksesta. Siispä pohdimme opiskelijoiden kanssa ensin sitä, mitä on kulttuuri.


Kristinuskon kulttuurivaikutukset nuorten näkökulmasta?

 

Ensimmäinen kysymykseni oli:
Missä kulttuurissa voit nähdä kristinuskon vaikutuksia? Dead end. Kukaan ei hiiskunut mitään. Sitten kysyin: Mitä ymmärrätte kulttuurilla? Dead end. Kukaan ei hiiskunut mitään. Mietin hetken ja kysyin, että jos joku aikuinen lähtee kulttuuririentoihin, mihin hän menee. Wau. Nyt leikkasi. Opiskelijoilta alkoi tulla ajatuksia ja kokosin niitä helposti kosketustaulun valkotauluohjelmalle (Notebook), kuin flappi-, tussi-, liitu tms taululle konsaan.



Opiskelijoilta tuli hyviä esimerkkejä aiheeseen liittyen ja kun kysyin, mihin he haluaisivat meidän keskittyvän, ei ollut yllätys, että teema oli elokuvat, tai "leffat", kuten he äänestivät. Siispä otin esimerkin Raamatun vaikutuksesta kirjallisuuteen ja sitä kautta elokuviin. Luimme Raamatusta (tai älypuhelimien näytöltä kukin nettiraamatusta) ääneen kuin kirjan kappaletta vuoronperään Luukkaan evankeliumin 23 luvun. Ennenkun luimme pätkän, pyysin heitä keskittymään luettavaan sisältöön siitä näkökulmasta, että katsoisimme lainauksia elokuvista, joiden yhtäläisyyksiä tähän pätkään pohtisimme jälkeenpäin.


Jeesuksen viimeiset hetken ennen kuolemaa, ristiinnaulitseminen ja ylösnousemus kulttuurissa?

Luetun jälkeen kerroin opiskelijoille Oxfordissa aikanaan eläneistä kirjallisuuden professoreista nimeltään C.S.Lewis ja J.R.R.Tolkien. Jo tässä kohtaa opiskelijat huusivat elokuvista tuttuja nimiä: Narnia! Taru Sormusten Herrasta! Kerroin kirjailijoiden taustoista (ateisti, joka kääntyi kristityksi ja katolinen) ja ystävyydestä sekä kirjoittamisen prosesseista. Tämän jälkeen siirryimme katsomaan youtubesta lainauksia ensin Narniaelokuvasta kohdasta, jossa Aslan kuolee ja ilmestyy uudestaan kuolemansa jälkeen ja Taru Sormusten Herrasta pätkät, joissa Gandalf kuolee ja ilmestyy uudestaan elokuvan päähenkilöille.

Tämän jälkeen pyysin opiskelijoita pohtimaan:
  • Kuka oli elokuvan / kertomuksen kohtauksen päähenkilö / -olento?
  • Miten hän kuoli?
  • Mitä yhteisiä elementtejä näissä kuolemissa on? Mitä eroa?
  • Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen? Miten tarinan tunnelataus muuttuu ja välittyy kuulijalle, lukijalle, katsojalle?
 En ole ylpeä tästä piirroksesta, mutta näin kokosin opiskelijoiden kertomaa kosketustaululla (kuva vasemmalla). Opiskelijat oivalsivat todella hienosti ajatukset uhrautumisesta, ylösnousemuksesta kuoleman jälkeen ja toivon tulemisen näkökulman. Opiskelijat päivittelivät sitä, etteivät olleet aiemmin edes tulleet ajatelleeksi katsomiaan elokuvia tältä kannalta.


 

Hyvä ja paha elokuvataiteessa

 

Ennenkuin siirryimme katsomaan viimeistä elokuvalainausta, keskustelimme hetken hyvän ja pahan esiintymisestä Raamatussa ja eri elokuvista, missä opsikelijat erottivat ja löysivät samoja teemoja. Lisäksi puhuimme siitä, miten jo Raamatussa on ollut tarinoiden sankareita, joihin kertomuksen kaari keskittyy, kuten äitelissä jenkkileffoissa, joissa maailma pelastuu, kun tähdet ratkaisevat erilaisia ongelmia.

Valitsin katsottavaksi pätkäksi Batmanin Darknight -elokuvasta kohdan, jossa Jokeri on asettanut kahteen lauttaan ammusten katkaisimet, joita painamalla lautalla olijat saavat sen toisen lautan räjähtämään. Tällä elokuvassa Jokeri yrittää todistaa Batmanille Gotham Cityssa olevien ihmisten pahuuden, kun taas Batman uskoo hyvään ja yrittää pyrkiä hyvään. Jokeri yrittää kuitenkin myös samalla todistaa Batmanin tekojen olevan pahoja, joilla hän pyrkii tavoitteisiinsa, kuten rikollisten tappaminen, jota hän itselleenkin Batmanilta kerjää.

Elokuvan lainauksen katsottuaan ymmärtää hyvyyden ja pahuuden pohdinnan moninaisuuden ja syvyyden myös elokuvissa ja voi oivaltaa vastaavaa myös muista. Opiskelijat olivat kovin tohkeissaan ja imeskelivät tyytyväisinä ansaitsemiaan tikkareita hykerrellen. Saimme vielä hyvää keskustelua eri elokuvista ja palaute opiskelijoilta tunnin jälkeen tällaisesta lähestymisestä oli käsinkosketeltavan positiivinen.


Jäähyväiten aika

 

Koko kevään olemme saaneet opettaa kollegani Piian kanssa tätä upeaa porukkaa. Kurssin palautteissa kävi ilmi se, miten kivalta (huom käsite heidän valitsemansa) opiskelijoista oli tuntunut toiminnallinen ote. He kokivat kyselymme perusteella oppivansa myös paremmin näin, kuin jos olisimme luennoineet sisällöt heille. 

Valintamme toiminnallisuuteen nousi täysin siitä mahdollisuudesta, että koimme 10 luokan olevan meille oiva mahdollisuus testata kaikkia niitä menetelmiä ja sähköisen maailman etuja, joita koulutamme työksemme muille opettajille. Olen todella kiitollinen tästä mahdollisuudesta osana työtäni ja huomaan pienen kaipuun oppilaiden äärelle sydämessäni. Opiskelijoiden olemus, huumorintaju, kurinpidolliset kysymykset ja elämänhuolet ja niiden huomioiminen ovat vain niin sykähdyttävää ja aitoa, ettei paremmasta väliä. 

Kiitän siis edelleen kaikki opsikelijoita tästä keväästä ja sinua lukija, mikäli olet jaksanut näitä kokemuksiamme täällä lukea! Tein vielä palautteesta wordle -pilven, josta näkee palautteessa korostuneet sanat parhaiten (syötä vain tekstimassa kenttään ja paina Go).


Opiskelijoiden palautetta kurssista


Itsearviointi

Itse jään kaipaamaan edelleen alustaa, millä kaikki opiskelijat olisivat nätisti samassa paikassa. Koska kaikki eivät olleet facebookissa, oli työlästä lähettää heille erikseen wilmaviestejä ja rakentaa erillisiä google -tiedostoja, jotta he saivat kiinni samoista asioista kuin muut, mutta tämä oli tietenkin ainoa reilu tie. Opistomme tarjoaa kyllä Moodlen alustana käyttöön ja se on minulle tuttu alusta, mutta pidän sitä kuitenkin kankeampana kuin sosiaalista mediaa ja visuaalisesti heikompana. Myöskään sosiaalinen vuorovaikutus ei siellä nouse niin helposti samalle tasolle kuin facebookissa, joten päätin että lisätyö kannattaa ja tekisin edelleen samoin.

Samoin toiminnallinen opetus oli suunnittelun kannalta työläämpää kuin luennointiin keskittyvä opetus, mutta opiskelijat ja heidän oppimistyylinsä tuntien en usko, että heistä suurin osa olisi oppinut tunneilla (juurikaan) mitään jos olisimme vain luennoineet. Heidän keskittymiskykynsä on perusihmisen luokkaa, eli 4 ensimmäistä minuuttia onnistuu, sen jälkeen ajatukset ovat muualla. Tämä tie oli minulle helppo valinta. En ole itse auditiivinen oppija, joten koin suurta huonommuutta opiskeluaikoina itse, ennenkuin oivalsin alkaa piirtämään itselleni kuulemastani kaavioita ja muita visuaalisia hahmotelmia. Oli suuri oivallus opiskelijoille itselleen oivaltaa se, miten he oppivat paremmin ja miten he voivat itse miettiä omia opintojaan ja opiskelutekniikoitaan tulevaisuudessa tämän kurssin pohjalta.

Myönnän portfolion olleen raskas opiskelijoille, kuin itsellenikin opettajana. Sen seuraaminen, että tehtävät on tehty ja ymmärretty edes jotenkin oli työlästä. Kuitenkin näen arvona sen, että opiskelijat joutuivat pohtimaan tunneilla käsiteltyjä asioita hieman syvemmin itsenäisestikin. Samalla uskon heidän tekstinkäsittelytaitojensa harjaantuneen, mikä oli oma piilo-opetussuunnitelmani. 

Teknologian käytöstä tullut positiivinen palaute ei yllättänyt minua. Se oli täsyin linjassa kaikkien tutkimustulosten kanssa: Teknologia motivoi ja innostaa opiskelijoita. Tämä puolestaan nostaa emootioita positiviisemmaksi ja oppimistulokset paranevat motivaation ja positiivisten emootioiden kohdatessa.  Enemmän itse ehkä yllätyin siitä, että opiskelijat ottivat mobiililaitteiden käytön opetuksessa niin luonnollisesti ja jo toisen kerran jälkeen he pitivät todellakin teknologian läsnäoloa itsestäänselvyytenä. Tämähän on monen kaupungin TVT-strategian tavoite: että teknologia olisi niin luonnollinen osa opiskelua, ettei opiskelijat sen käyttöä enää edes huomaa.

Kiitän ja kumarran tämän kurssin osalta, blogaamisemme jatkuu tulevaisuudessa hieman erilaisilla teemoilla, kuten vierailukäynneillä yliopistoilla ja kouluilla tai terveisillä koulutuspäivistämme. Iloa työhön ja nautinnollista lomaa kaikille opettajille!


  Lämmin kiitos: Lehtori Riikka Korpiselle Hämeenlinnaan

 opetusidean jakamisesta 

(Raamatun teksti vs. kirjallisuus)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti