keskiviikko 26. helmikuuta 2014

Kurssi alkaa


 Suunnitelmat  ensimmäiselle kerralle (2h): 

  • Esittäytyminen ja motivaation selvittäminen
  • Kurssin sisällöt, toimintatavat, aikataulut ja arviointi
  • Kurssialustalle (Facebook) pääsy ja ensimmäinen tehtävä Facessa kommentoiden

 

Miten se kaikki menikään

Esittäytyminen ja motivaation selvittäminen

Esittäytymisen tehtäväksi päätimme tällä kurssilla seuraavan: Kerro etunimesi ja jokin viimeisin kokemuksesi uskontoon liittyen. Opettajat kertoivat aluksi omansa arjen havainnoista mediassa ja lähipiirissä. Tämän jälkeen opiskelijat aloittivat omat tarinansa. Kokemuksia sukulaisten juhlista, matkalla tai kotona havainnoiduista asioista, rippileiristä ja katsotuista dokumenteista. Olin vaikuttunut. Opiskelijat osasivat eritellä sekä uskonnollisia tapahtumia omasta elämänpiiristään taitavasti, että kertoa havainnoistaan todella luontevasti. Keskustelu lähti käyntiin jo tässä, joten opettajien piilo-opetussuunnitelma Nro 1 tuli raksitettua: Lämmittely & tutustuminen - done.

Halusimme ennen kurssin sisältöjen esittelyä selvittää, miten motivoituneita opiskelijat ovat uskonnon opiskeluun. Otimme esiin Prometheanin ActivExpressionit (Suomen maahantuoja Hedcom), jotka olimme etukäteen jo rekisteröineet ja nimenneet uskonnollisten henkilöiden mukaan. Opiskelijat ihastelivat laitteita ja kertoivat, etteivät aiemmin olleet nähneet moisia. Samalla sain tietooni jatkoa ajatellen sen, että vain yhdeltä opiskelijoista puuttui älypuhelin nettiliittymällä. Voisimme siis ensi tunnilla käyttää jo oppilaiden omia mobiililaitteita. Expressioneiden etu tosin on se, että ne eivät tarvitse nettiyhteyttä, koska ne käyttävät hubin kautta radioyhteyttä. Toinen etu on se, etteivät opiskelijat voi chattailla keskenään niiden kautta tai liikkua netissä. Jos nämä asiat ovat opettajalle ehdoton nou nou, Expressionit voivat olla sinun juttusi.

Olin valmistellut kysymyksen opiskelijoille ActivBoard -kosketustaulujen ActivInspire -ohjelmistolla likert -asteikolla 1-4 (1 En lainkaan motivoitunut - 4 Olen todella motivoitunut) etukäteen. Laitoin kyselyn päälle play -nappulasta. Oppilaat käynnistivät vastausjärjestelmänsä ja valitsivat näytöltä oman numeronsa ja lähettivät vastaukset, jotka näimme välittömästi tietokoneeni näytöltä.  Olin positiivisesti yllättynyt heidän asenteidensa myönteisyydestä. Kurssin lopussa katsomme, miltä asenteet näyttävät kurssin jälkeen suhteessa uskontoon ilmiönä.



Kurssin sisällöt, toimintatavat, aikataulut ja arviointi

 Kyselyn jälkeen kävimme läpi tekemämme lehtisen avulla kurssin sisällön, aikataulut, toimintatavat ja arvioinnin. Kurssin sisällön idean voit kurkata lehtisestä ja lukea suunnittelussamme huomioimamme näkökulmat aiemmasta blogitekstistä. Arvioinnissamme painottuvat "perinteisen" kokeen (30%) lisäksi tuntiaktiivisuus (30%), portfoliotyöskentely (30%) ja asenne (10%). Arvioinnissa mielenkiintoa herätti se, että tuntiaktiivisuuteen luettaisi positiivinen aktiivisuus sosiaalisessa mediassa. Kysymyksiä herätti sana portfolio, jota avasimme opiskelijoille. Muistiin itselle: Ensi tapaamisella on varattava aikaa portfolioiden aloittamiselle, jotta kaikki pääsevät siinä oikeasti alkuun.

Opiskelijat yllätti se, että käyttäisimme Facebookia kurssin alustana. "Miksei kukaan muu opettaja käytä Facebookia tunneilla?" Kaikui eri muodoissa useamman opiskelijan suusta. Koska kukaan muu ei ollut tämän porukan kanssa sosiaalista mediaa alustana käyttänyt, tiesin välittömästi, että se vaikuttaisi siihen, että meidän tulisi käydä läpi niin netiketti, kuin facebook -säännötkin.

Kurssialustalle (Facebook) pääsy ja ensimmäinen tehtävä Facessa kommentoiden

Kun työtoverini Piia kävi läpi opiskelijoiden kanssa vielä Portfolion merkitystä, kutsuin opiskelijoita ystävikseni facebookissa ja liitin heitä aiemmin avaamaani ryhmään. Facebookin käytössä koulussa kannattaa huomioida esimerkiksi seuraavat seikat:
  • Luo salainen tai ainakin suljettu ryhmä, jolloin oppilaiden kommentit tässä ryhmässä eivät näy muille facebook -kavereille.
  • Säädä asetukset niin, että vain ylläpitäjä voi lisätä tai hyväksyä ryhmään ehdotettuja jäseniä
  • Säädä asetuksia ryhmä arvioiden niin, että ylläpitäjä hyväksyy postaukset ryhmässä
  • Huomioi, ettei kaikki välttämättä kuulu facebookiin ja pohdi, miten vaihtoehtoisesti he voivat silti osoittaa aktiivisuuttaan ja saada samat tehtävät, jotka näkyvät FB:ssa.
Siirryimme ATK -luokkaan ja ryhmän intensiteetti ensimmäiseen tehtävän tekoon oli mieletöntä. Hiljaisuus, keskittyminen, kysymykset opelle ja naurunpyrskähdykset. Muistiin itselle: Tälle ryhmälle toiminnallisuus ja käsillä tekeminen ovat tärkeitä juttuja. Keskittyminen paranee heti, kun heillä on jotain, mitä kosketella ja mitä tehdä.



Perinteiset bodarikuvaehdotukset heti jonossa opelle mutta hyväksyin ne siksi, että saisimme keskustelua aikaan siitä, miten tämä nyt sitten voisi liittyä uskontoon. Opiskelijan nopea vastaus: "Vahva usko itseensä". Hyväksytty. Postaan vielä seuraavan kerran luokan numeron ja aiheen facebookin seinälle ja kiinnitän sen ylimmäksi. Samaan aikaan 1. tehtävän vastauksia valuu tasaisena tahtina ryhmän seinälle ja muut kommentoivat toisten vastauksia. Tästä on hyvä jatkaa.

Ensi kertaan!

Opettajuus on takaraivossa

Huokailen ihastuksesta Piian kanssa. Ryhmä on aivan valloittava ja vielä kaupan päälle innostunut opiskelusta. Perussähläämistä on, mutta olisin tämän ikäisten kanssa huolestuneempi jos sitä ei olisi ja siitä selvitään napakalla otteella. Sovitaan, että kännykät ovat ensi kerralla laatikossa vain kun niitä ei käytetä äänestyksessä. Ja ihme ja kumma, sieltä se opettajuus vaan taas pöllähti. Ihan kun en olisi luokasta poissa ollutkaan.

Open muistilistaa: 

  • Wilmaan poissaolot
  • Wilman kautta kirje vielä vanhemmille hieman ehkä poikkeavista työtavoistamme
  • 1. tehtävä oppilaille jotka eivät ole facessa selväksi ja palautuspaikan varmistus: Wilma tällä kertaa
  • Medialupa tarvitaan, jotta voin postata oppilaidenkin kuvia ja töitä netissä - paper to be done
  • Ensi kerralla voidaan kokeilla vastausjärjestelmiä pilvipalvelun kautta
P.S. Jos sinua mietityttää miten olen muokannut kuvat tälle sivulle, käy kurkkaamassa ilmaispalvelu picmonkeyta ja editoi omia kuviasi mielin määrin! Alkuun pääset esim seuraamani blogin PinkBubblen tekijän hyvien vinkkien avulla. Iloa puuhasteluun!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti